woensdag 31 oktober 2012

Levensboom



 Eindelijk kan ik hem laten zien, mijn teken/schilderopdracht:
mijn Levensboom !

Ik zal eerst vertellen wat dit voor opdracht is.
Mijn zus werkt in een verzorgingstehuis en daar hebben ze een Zorgplan.
Dit houdt in dat bewoners in het tehuis waar het slecht mee gaan een ander zorgplan krijgen.
Daar hebben ze een speciale map voor.
Nu wilden ze voor deze mappen een mooie voorkant hebben.
Mijn zus Patricia is toen zo lief geweest om mij voor te dragen om iets moois te tekenen.

Ik heb toen 3 tekeningen gemaakt.





Ze hebben toen gekozen voor de Levensboom.
De gedachte achter de boom is een oude boom die in de bloei van zijn leven is en 
langzaam zijn bladeren verliest door de wind.

Bij de roos zie je alle facetten van het leven.
De knop, de bloei en het verdorren.

De kandelaar spreekt voor zich.
Het gedicht bij de kandelaar vond ik op internet.
De schrijver van het gedicht staat onder het gedicht.

Voor de zorgmappen wilden ze de boom namelijk in kleur hebben.
Tenslotte zijn de bewoners dan nog in leven en hoeft het niet te treurig te worden.
Dus heb ik dezelfde boom nagetekend en geschilderd in herfstkleuren
met hier en daar een tipje goud. Zie hieronder.
Zo is hij best mooi geworden, maar op de een of andere manier 
is hij voor het doel waar hij voor gebruikt gaat worden iets te druk, te fleurig geworden.




Dus, nog een keer tekenen en schilderen.
Deze keer zonder kleurige achtergrond en zonder goudverf.
Het resultaat zie je helemaal bovenaan mijn blog. 

Als de bewoner is overleden, wordt er nu een bordje gehangen met de tekst niet storen.
Gezien de omstandigheden van de overledene, staat dit bordje een beetje vreemd.
 Daarom zal er nu een bordje komen te hangen met
de getekende boom met een zwarte rand eromheen.
Zo weet iedereen, ook diegene die niet kunnen lezen, wat er aan de hand is.

Nu nog even wachten of er nog meer verzorgingstehuizen op ons eiland interesse hebben
en dan kan mijn tekeningen naar de drukker.

Groeten van een trotse Blogger 

Jacqueline








8 opmerkingen:

  1. Mooie opdracht en mooie tekeningen. hele mooie gedachte erachter ook.

    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw Jac, ik krijg er gewoon kippenvel van.
    Ze zijn allemaal prachtig maar ik denk ook inderdaad dat voor het doel waar de tekening voor word gebruikt dat de bovenste het meest geschikt is.
    Maar de roos vind ik ook heel mooi en zeker de gedachte daarachter. En ook hoe je het hebt verzonnen, een knop, een bloem en daarna verwelkt.
    Heel, heel mooi jac. Echt mijn complimenten.

    Liefs, Diana.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig Jacqueline, je kan trots zijn op jezelf.
    Ik hoop dat je tekening naar de drukker mag.

    Groetjes Karla

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat heb je dit mooi getekend ge kunt trots zijn op jezelf.

    Groetjessss Mariska

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wow wat heb je dat mooi getekend!
    En mooi dat je dat zo schrijft van het bloeien tot het verdorren van de boom. Zo is ons leven ook.

    Kwil je nog bedanken voor de award op je blog met mijn naam erbij:) Lieff van je!
    Liefs Willemijn

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wat kan jij goed tekenen het is erg mooi groetjes maartje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Jacqueline,
    Kwam via via op je Blog terecht en...WOW...wat maak je mooie creaties..
    Ik vind de levensboom prachtig en zeer geschikt voor het doel..complimenten.. Ik ben volger geworden..

    groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie op mijn kaarten/presentjes.
Ik lees ze graag en ben altijd benieuwd wat een ander ervan vindt.

Groetjes, Jacqueline